2008-04-02

Summering av gårdagen

Fiskepremiären med båten förlades till Baggerud på Vänerns östra strand igår 1/4.

Tanken var att sätta i båten och åka söderut men den tjocka dimman som låg gjorde att jag valde att börja rigga ut redan någon distans rakt västerut från rampen. Ekolodet visade mycket betesfisk och en hel del bågar kunde urskiljas i anslutning till dessa.


Ekolodsbild. Lowrance LMS-350A.

De enda tio löjor jag hade riggades uteslutande i Salsas beteshållare. Tack vare de olika genomförningarna på skallarna kan man som bekant få olika gång på betena för att hitta den för dagen gångbara rotationen.

Koncentrerade fisket till ett området som såg hett ut på ekolodet och nötte på där i hopp om att fisken skulle komma igång och börja jaga. Men det gjorde de aldrig så länge som jag var kvar. Eftersom det var första turen med båten så gjorde det liksom inte så mycket. Jag kunde uppskatta det hela ändå trots att det under de sex första timmarna hände absolut ingenting...


Begränsad sikt

På grund av dimman och de många flytnäten i området hade jag inte så väldigt stor lust att förflytta mig heller.



Via tandkort kan kanske CSI identifiera förövaren

Strax innan dimman lättade, runt 13-tiden, kom så första hugget. Ett djupriggsspö gungade till men innan jag hann fram och greppa spöet v
ar fisken som högg borta. Efter sig lämnade den endast en tuggad löja, fiskad i en egenmålad Salsaskalle, som bevis.

Nu var jag nere i nio löjor. En "gråvädersklassiker", Tomic 4
" tubby färg 737, knöts på och sänktes ner till 33 fot via djuprigg.


Den obligatoriska "Djuprigg i motljus"-bilden.

När solen bröt igenom lo
ssnade fisket och mellan 13.30 och 14.30 hade jag sex hugg.
Det första föll på samma skalle som det missade hugget - en egenmålad Salsa i Bombers finvädersklassiker CC6-färg fiskad med 40 grams bly 10 meter framför.
85 cm fettfeneprydd vildlax gick först i sidled och var oroväckande n
ära att ta med sig babordssidans linor innan den lät sig betvingas in till båten. Där fick den, som vanligt, nytt liv och det kändes som om den var väldigt nära djupriggens wire innan jag kunde kroka av den. Dessvärre satt den så djup att jag kände mig tvingad att lyfta ombord den för att kroka loss den. Den var väldigt pigg när den efter en stund i mitt grepp simmade tillbaks.


Tillbaks ner i det tregradiga vattnet

En finväders Bomber lades ut och nu var åtta av tio spön tacklade med löja...

Minuterna efter kom nästa hugg. På löja. På egenmålad Salsa. Denna var dock blyad med 90 grams bly. Efter en, i jämförelse med vildlaxen, rätt odramatisk fight kunde en vacker silverfisk lyftas ombord och få det tveksamma nöjet att bli den första lax som avlivades i båten.


Första i baljan

Ännu en finväders wobbler, en Tomic, sattes ut och plötsligt var 30% av betena plast.

Efterföljande två hugg resulterade i att andelen plastbeten ökade till 50% och att två laxar, en med fettfena och en som var för kort, returnerades. Båda på Salsa - en blålila i UV och en gröngul.


Huggen kom tätt när solen bröt fram

Dagens sjätte hugg föll även det på en löja fiskad i egenmålad Salsahållare och dagens andra godkända fisk hamnade i baljan.


Två silverfiskar på väg till tallriken

Nu är sju av tio beten bakom båten från Bomber och Tomic. Tre är löjor - som släpats fram hela dagen utan att bytas ut. Knappast ett optimalt sätt att fiska med löja på - men vad gör man när det är en bristvara...


Dagens sista hugg kommer på riggen och släpper efter en kort fight. Bete: Löja.
De enda två löjor som inte genererade hugg var de som fiskades efter flashers på riggen.


Egenhändigt målad Salsa

Givetvis spelar farten in när man fiskar med plastbeten men med gumminsnoddade Tomic och Bomber riggade med en trekrok så får även de en, i mina ögon, fin gång även i låga farter. Dock anpassades farten för att löjorna skulle fiska så effektivt som möjligt...

Dagen gav, som idrottmän och deras tränare brukar uttrycka det: en hel del svar. I mitt fall var de alla positiva och kan enkelt sammanfattas till att båten kändes mycket bra att fiska ifrån och att allt funkade klockrent.

Det enda jag saknar, men som är beställt, är kartplotter inkl. karta. Den gamla Lowrance Globalmap 2200 som jag använder just nu fungerar. Den har de mest grundläggande funktioner som man behöver; dvs plotterspår, markeringar för händelser och möjlighet finns att sätta i C-Map kort (jag har ett för Vättern men inte Vänern). Dock tycker jag att den är för odetaljerad och självklart är de nya digitala sjökorten i färg att föredra. Så därför är en Lowrance GlobalMap 7200 beställd.

I övrigt så skall teleflexstyrningen bytas ut mot hydraulstyrning och en autopilot införskaffas - i framtiden.

Tyvärr så blev det inte så mycket fotograferande idag, mer än med mobiltelefonen.

Skönt hur som helst att få testköra allt innan nästa veckas ledighet med fiske!


1 kommentarer:

Anonym sa...

Fan vad sugen man blir!!!!!