2010-11-23

Autopilot beställd

Nu har jag till slut gjort slag i saken och beställt autopilot till båten.
Efter mycket funderande så valde jag Garmins GHP 10-pilot. Alla jag pratat med har rekommenderat den - oavsett om de själva har den eller ej.
Garmin GHP10 Autopilot och pump beställd
Det som fällde avgörandet för min del var främst att den klarar låga farter och att pumpen är jämförelsevis tyst. Har fiskat i vänners båtar där man blir minst sagt trött på det ständiga ljudet från pumpen.

Om allt går lika smidigt som det hittills har gjort i alla kontakter med företaget som skall leverera APn och pumpen så kommer jag absolut rekommendera alla mina vänner och bekanta att handla där. Men det förutsätter givetvis att jag får ett paket på Posten med de grejor jag beställt... Annars spelar det inte så stor roll hur många tusenlappar billigare de är än konkurrenterna. Så nu går man i väntans tider igen kan man säga.

Vädret, ett par minusgrader och rejält blåsigt i Örebro, gör inte att man direkt längtar ut på sjön. Då är det bra att ha lite annat att sätta tänderna i... som att montera autopilot eller knyta löjtackel.

Bjuder på en bild och ett kort klipp från den näst senaste repan på Vänern.


Måsdyk bredvid båten



8 kommentarer:

Anonym sa...

Det är en riktigt bra autopilot. Jag är supernöjd med min. Var har du beställt den?

Team Joj sa...

Ska göra samma inköp inom ett par veckor och allt jag har hittat om den har varit positivt!

Skriv gärna var du köpt den om det funkar bra!


//
Johan

Mogge sa...

Lovar att återkomma så snart det landat ett paket med rätt grejor. Priset var i alla fall helt rätt... :-)

Anonym sa...

Hej Morgan!
Det vore intressant att höra hur du tycker monteringen fungerar, samt förstås sedan hur bra den fungerar vid löj-fisket (1.5 knop) i lite sjö. Det går väl att ställa in känsligheten hur snabbt den ska reagera mm för krängningar på sjön osv, så skriva gärna ner några rader om hur du upplever den (eller skicka ett email till fisketok@hotmail.com). Har själv en Raymarine 6001:a sedan 3 år tillbaka och förutom monteringen (var lite trixit var jag skulle placera pumpen mm) så är jag väldigt nöjd med den!! Värt varenda krona!! Vad kostade den du köpt förresten?
Mvh
Robert Pederson, Vänersborg (Tinca)

Mogge sa...

Lovar att återkomma med en fullständig redogörelse för alla mina upplevelser av den. Priset vet jag inte riktigt vad det hamnar på innan den är hemma men det blev en bra bit under 20.000:-. Svenskt riktpris är 27 och de flesta verkar kunna släppa dem runt 23-24 men inte lägre än så. Så det känns som att jag gjort en skaplig affär :-)

Team Joj sa...

Jag har samma erfarnhet som du av den svenska prisbilden och kommer nog ta min från en liten ö-grupp en bit västerut, har handlat lite därifrån innan och det har alltid gått bra.

Har kollat med några ägare av både TR-1 Gladiator som den hette innan och Garmin GHP10 och har inte hittat nån som är missnöjd på något sätt, verkar vara oerhört noggrann i riktigt låga farter.

//
Johan

Mogge sa...

Japp! Den här gången är beställningen gjord hos ett företag på den första ön man kommer till om man åker västerut. Den som även har bra whisky :-)

Har beställt en hel del från nästa "ö" om man fortsätter västerut... den som har mer otäck bourbon men mycket bass-fiskeprylar och där har allt funkat kanon - så det gör det säker nu med.

Team Joj sa...

Jag håller på och mailar med två butiker i södra England om ett köp nu, tror det blir beställning inom en vecka.

Ska bli intressant att höra dina erfarnheter!


//
Johan